Maritim forsknings-
og innovasjons-konferanse 2025
Dato: 03. september 2025
Tid: 0900 - 1600
Sted: Høgskulen på Vestland og Kystverket
HVL, NORCE, UiB, EDIH Oceanopolis, Haugesund kommune, Kystverket, ITS Norway og Sjøfartsdirektoratet
Program Del 1 – Høgskulen på Vestlandet, Aud B
Med KI som gamechanger – hva vil det bety for den maritime næringen?
08.30 – Registrering og kaffe
__________________________________________________________
09.00 – Hvilken kunnskap trenger vi og hvordan skaffer vi oss den?
Kunstig intelligens er i ferd med å endre kunnskapssamfunnet. Men hvilke kompetanser trenger vi for å møte denne endringen? Og hvem har ansvaret for å sikre at utdanning, politikk og næringsliv går i takt? I denne debatten møtes statsråd Sigrun Aasland, rektor ved HVL Gunnar Yttri, Forskningsrådets direktør Mari Sundli Tveit og Sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim til en samtale om hvordan vi best ruster oss for en fremtid der KI ikke bare er et verktøy, men en drivkraft for endring.
__________________________________________________________
09.20 – KI og havner
Moderator – Anita Skog, EDIH Oceanopolis
Kunstig intelligens er i ferd med å revolusjonere måten vi planlegger, drifter og utvikler havner på. I denne sesjonen ser vi nærmere på hvordan KI kan være en gamechanger – fra smartere logistikk og just-in-time ankomster, til dialog med havneutbyggere og løsninger på arealutfordringer. Gjennom innlegg og dialog får vi innsikt i hvordan forskning og praksis møtes i utviklingen av fremtidens havner.
Medvirkende:
Ahmad Hemmati, forsker ved UiB
Haiying Jia, forsker ved NHH
Ingvar Mathiesen, Oslo havn, styreleder norske havner
Bjarte Børtveit, teknisk forretningsutvikler i Haugaland Næringspark
__________________________________________________________
10.00 – KI og framtidens skip – sikkerhet for skip og mannskap
Moderator: Marie Bueie Holstad (Norce)
Utviklingen av avanserte og kostnadseffektive sensorsystemer, kombinert med økt datakraft og kunstig intelligens, har skapt store forventninger til framtidens fartøy – med løfter om økt sikkerhet og effektivisering av komplekse logistikksystemer. Likevel viser implementeringen seg å være mer krevende enn antatt. Er noe av problemet knyttet til begrepene; selvkjørende, fjernstyrte, autonome og ubemannede fartøy?
For å lykkes må slike systemer ikke bare være minst like sikre som menneskelige operatører, men også kunne dokumentere sin ytelse på en etterprøvbar måte. Samtidig spiller menneskelig ytelse og samspill med teknologi en avgjørende rolle.
Medvirkende:
Grunde Løvoll, seniorforsker DNV
Steven Mallam, forsker USN
Ørnulf Rødseth, direktør Maritime ITS, ITS Norway
__________________________________________________________
11.00 – KI og sikkerhet i skyen
Moderator: Jane Junger, UiB
Digitalisering, fjernstyring, autonomi og kunstig intelligens utfordrer ikke bare teknologien – men også regelverket, skysikkerhet og forståelsen av hva sikkerhet faktisk betyr til sjøs. Hvordan jobber aktører som IMO og norske myndigheter med å utvikle rammeverk som ivaretar både innovasjon og trygghet? I denne sesjonen ser vi også nærmere på hvordan kunstig intelligens brukes for å gjøre store datamengder mer tilgjengelige og nyttige – både for offentligheten og for videre teknologisk utvikling. Når smarte spørsmål møter kloke svar, åpner det for nye muligheter i samspillet mellom teknologi, regelverk og samfunnsansvar.
Og hvordan kan erfaringer fra aktører som Reach Subsea og Deep Ocean bidra til å forme fremtidens praksis? Dette vil bli belyst hos Kystverket i del 2 av konferansen.
Medvirkende:
Odd Sveinung Hareide, FoU-koordinator, Kystverket
Nils Haktor Bua, seksjonssjef, Sjøfartsdirektoratet
Lars Kristensen, professor datateknologi, HVL
Annette F. Stefansen, forskningsleder digitale systemer, NORCE
__________________________________________________________
11.30 – Transport til Kystverket fra HVL
__________________________________________________________
Program Del 2 – Kystverket
Digital samhandling til sjøs
11.45 – Ankomst Kystverket
__________________________________________________________
12.00 – Velkommen
Jon Leon Ervik – Avdelingsleder E-navigasjon, Kystverket
__________________________________________________________
12.05 – Fra forskning og innovasjon til praktiske løsninger
Med Haugesund som arena for maritim samhandling
Ordfører Nils Konrad Bua, Haugesund kommune
Scalable Autonomy for Urban Passenger Ferries
Øyvind Smogeli, CEO, Zeabuz
Verdiskapning og bærekraft gjennom digital transformasjon
Alv Øidvin, Prosjektleder Maritim ITS, ITS Norway
ISTS-prosjektet (Intelligent Transport Ship System) avsluttet i 2024 etter tre års støtte fra Norges Forskningsråd. Partnerne utviklet bland annet et veikart for sømløs datadeling mellom skip og havn, autonome operasjoner og nye standarder som styrker hele den maritime næringen. ISTS lever videre, helt inn i EU-prosjektet Dynaport, og fortsetter med å bidra til å forme den digitale sjøveien.
__________________________________________________________
13.15 – Maritim innovasjon i praksis: Testområde, e-navigasjon og KI
Det Nasjonalt testområde for ny teknologi og autonome fartøy på Haugalandet
Veronica Haugan, Prosjektleder, Haugesund kommune
Den digitale norske los – Navigatørens planlegging av seilas skal stå i sentrum
Bente Berggraf, Produktutvikler, Kartverket
Navigatøren skal i tjenesten enkelt finne relevant informasjon for en konkret seilas. Dette betyr at man velger en destinasjonshavn eller en digital referanserute, og får presentert kun den informasjonen som er relevant for den aktuelle seilasen – uten å måtte søke gjennom generell informasjon for hele norskekysten. For eksempel vil navigatøren kunne se hvilke fyr- og lykter som er slukket langs valgt rute, uten å måtte lete i en fullstendig oversikt. Det samme gjelder annen sikkerhets- og seilingsrelatert informasjon som navigatøren trenger å være kjent med før avgang. Tjenesten utvikles i samarbeid mellom Kartverket og Kystverket, slik at begge etatenes data og informasjon gjøres tilgjengelig i én felles og brukervennlig løsning
Praktisk bruk av KI – sjøsikkerhet
Jon Leon Ervik – Avdelingsleder E-navigasjon, Kystverket
Kystverket bruker kunstig intelligens til å oppdage unormal seilas som støtte i sjøtrafikksentralene. Systemet er utviklet i samarbeid med norsk industri, og viser stort potensiale både ved støtte av mennesker i maritime operasjoner og fremtidige autonome systemer. Flere eksempler og praktisk bruk av systemet vil bli presentert.
__________________________________________________________
14.25 – Fremtidens subsea-operasjoner utvikles på Haugalandet
I Haugesund er det flere aktører som er banebrytende innen subsea-segmentet. Fartøyene representerer en innovasjon tuftet på spisskompetanse som bidrar til verdiskapning i Norge.
Verdensledende maritim robotikk fra Haugesund: Historien om Reach Remote – fra visjon til virkelighet
Bjørg Mathisen Døving, VP Reach Remote, Reach Subsea
Reach Remote startet som en dristig visjon, om å endre offshoreindustrien gjennom ubemannede og bærekraftige maritime operasjoner. Reach Remote er nå i 2025 en fullverdig operativ løsning som kombinerer robotikk, fjernstyringsteknologi og grønne energisystemer. Reisen fra ide til virkelighet viser kraften som ligger i samarbeid, utholdenhet og teknologisk ekspertise når fremtidens undervannstjenester skal formes.
Bli med om bord på USV Challenger – Fremtidens banebrytende, ubemannede løsning for subsea-operasjoner
Helge Austerheim, Project Manager, DeepOcean
USV Challenger er et teknologisk gjennombrudd som redefinerer hvordan vi utfører subsea-operasjoner. Det ubemannede fartøyet kombinerer fjernstyrte maritime operasjoner med fjernstyrte subsea-operasjoner med arbeidsklasse ROV som kan jobber ned til 1500 meter dyp. Med et innovativt launch- og recovery-system for ROV og avanserte autonome funksjoner, leverer fartøyet trygg, effektiv og kontinuerlig drift i 30 dager uten etterforsyning – selv under de mest krevende forhold. Operasjonene styres fra et toppmoderne Remote Operations Center (ROC) på Killingøy i Haugesund, hvor marint mannskap og ROV-operatører jobber sømløst sammen. Fartøyet er resultatet av tett samspill og teknologiutvikling fra over 25 ledende leverandører langs hele kysten – et ekte kraftsenter for norsk innovasjon.
__________________________________________________________
15.25 – Fremtidens navigatør ved hjelp av KI
Bruk av KI og automatiserte system vil først og fremst være en støtte til mennesket og bidra til økt sikkerhet. Er introduksjon av KI en trussel eller et nyttig bidrag til fremtidens navigatør, og vil dette kreve ny kompetanse hos navigatøren? Hvor går grensen for KI og automatiserte operasjoner kontra menneskelig involvering? Og er vi villig til å tilpasse regelverket?
Med: Odd Sveinung Hareide - FoU-koordinator, Kystverket
Ørnulf Rødseth - Direktør Maritim ITS, ITS Norway
Sveinung Soma – CEO, Remota
Robert Drønen – Ass. Instituttleder Nautikk, HVL
Moderator: Nils Haktor Bua - Seksjonssjef Seksjon for ny maritim teknologi,
Sjøfartsdirektoratet