Maritim forsknings-
og innovasjons-konferanse 2025

Dato: 03. september 2025
Tid: 0900 - 1600
Sted: Høgskulen på Vestland og Kystverket

HVL, NORCE, UiB, EDIH Oceanopolis, Haugesund kommune, Kystverket, ITS Norway og Sjøfartsdirektoratet

Program Del 1 – Høgskulen på Vestlandet, Aud B

Med KI som gamechanger – hva vil det bety for den maritime næringen?

08.30 – Registrering og kaffe

__________________________________________________________

09.00 – Hvilken kunnskap trenger vi og hvordan skaffer vi oss den?

Kunstig intelligens er i ferd med å endre kunnskapssamfunnet. Men hvilke kompetanser trenger vi for å møte denne endringen? Og hvem har ansvaret for å sikre at utdanning, politikk og næringsliv går i takt? I denne debatten møtes statsråd Sigrun Aasland, rektor ved HVL Gunnar Yttri, Forskningsrådets direktør Mari Sundli Tveit og Sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim til en samtale om hvordan vi best ruster oss for en fremtid der KI ikke bare er et verktøy, men en drivkraft for endring.

__________________________________________________________

09.20 – KI og havner

Moderator – Anita Skog, EDIH Oceanopolis

Kunstig intelligens er i ferd med å revolusjonere måten vi planlegger, drifter og utvikler havner på. I denne sesjonen ser vi nærmere på hvordan KI kan være en gamechanger – fra smartere logistikk og just-in-time ankomster, til dialog med havneutbyggere og løsninger på arealutfordringer. Gjennom innlegg og dialog får vi innsikt i hvordan forskning og praksis møtes i utviklingen av fremtidens havner.

Medvirkende:

  • Ahmad Hemmati, forsker ved UiB

  • Haiying Jia, forsker ved NHH

  • Ingvar Mathiesen, Oslo havn, styreleder norske havner

  • Bjarte Børtveit, teknisk forretningsutvikler i Haugaland Næringspark

__________________________________________________________

10.00 – KI og framtidens skip – sikkerhet for skip og mannskap

Moderator: Marie Bueie Holstad (Norce)

Utviklingen av avanserte og kostnadseffektive sensorsystemer, kombinert med økt datakraft og kunstig intelligens, har skapt store forventninger til framtidens fartøy – med løfter om økt sikkerhet og effektivisering av komplekse logistikksystemer. Likevel viser implementeringen seg å være mer krevende enn antatt. Er noe av problemet knyttet til begrepene; selvkjørende, fjernstyrte, autonome og ubemannede fartøy?

For å lykkes må slike systemer ikke bare være minst like sikre som menneskelige operatører, men også kunne dokumentere sin ytelse på en etterprøvbar måte. Samtidig spiller menneskelig ytelse og samspill med teknologi en avgjørende rolle.

Medvirkende:

  • Grunde Løvoll, seniorforsker DNV

  • Steven Mallam, forsker USN

  • Ørnulf Rødseth, direktør Maritime ITS, ITS Norway

 __________________________________________________________

11.00 – KI og sikkerhet i skyen

Moderator: Jane Junger, UiB

Digitalisering, fjernstyring, autonomi og kunstig intelligens utfordrer ikke bare teknologien – men også regelverket, skysikkerhet og forståelsen av hva sikkerhet faktisk betyr til sjøs. Hvordan jobber aktører som IMO og norske myndigheter med å utvikle rammeverk som ivaretar både innovasjon og trygghet? I denne sesjonen ser vi også nærmere på hvordan kunstig intelligens brukes for å gjøre store datamengder mer tilgjengelige og nyttige – både for offentligheten og for videre teknologisk utvikling. Når smarte spørsmål møter kloke svar, åpner det for nye muligheter i samspillet mellom teknologi, regelverk og samfunnsansvar.

Og hvordan kan erfaringer fra aktører som Reach Subsea og Deep Ocean bidra til å forme fremtidens praksis? Dette vil bli belyst hos Kystverket i del 2 av konferansen.

Medvirkende:

  • Odd Sveinung Hareide, FoU-koordinator, Kystverket

  • Nils Haktor Bua, seksjonssjef, Sjøfartsdirektoratet

  • Lars Kristensen, professor datateknologi, HVL

  • Annette F. Stefansen, forskningsleder digitale systemer, NORCE

 __________________________________________________________

11.30 – Transport til Kystverket fra HVL

__________________________________________________________

Program Del 2 – Kystverket

 Digital samhandling til sjøs

11.45 – Ankomst Kystverket

__________________________________________________________

12.00 – Velkommen
Jon Leon Ervik – Avdelingsleder E-navigasjon, Kystverket

__________________________________________________________

12.05 – Fra forskning og innovasjon til praktiske løsninger

Med Haugesund som arena for maritim samhandling
Ordfører Nils Konrad Bua, Haugesund kommune

Scalable Autonomy for Urban Passenger Ferries 
Øyvind Smogeli, CEO, Zeabuz

Verdiskapning og bærekraft gjennom digital transformasjon
Alv Øidvin, Prosjektleder Maritim ITS, ITS Norway 

ISTS-prosjektet (Intelligent Transport Ship System) avsluttet i 2024 etter tre års støtte fra Norges Forskningsråd. Partnerne utviklet bland annet et veikart for sømløs datadeling mellom skip og havn, autonome operasjoner og nye standarder som styrker hele den maritime næringen. ISTS lever videre, helt inn i EU-prosjektet Dynaport, og fortsetter med å bidra til å forme den digitale sjøveien.

 __________________________________________________________

13.15 – Maritim innovasjon i praksis: Testområde, e-navigasjon og KI

Det Nasjonalt testområde for ny teknologi og autonome fartøy på Haugalandet
Veronica Haugan, Prosjektleder, Haugesund kommune

Den digitale norske los – Navigatørens planlegging av seilas skal stå i sentrum
Bente Berggraf, Produktutvikler, Kartverket

Navigatøren skal i tjenesten enkelt finne relevant informasjon for en konkret seilas. Dette betyr at man velger en destinasjonshavn eller en digital referanserute, og får presentert kun den informasjonen som er relevant for den aktuelle seilasen – uten å måtte søke gjennom generell informasjon for hele norskekysten. For eksempel vil navigatøren kunne se hvilke fyr- og lykter som er slukket langs valgt rute, uten å måtte lete i en fullstendig oversikt. Det samme gjelder annen sikkerhets- og seilingsrelatert informasjon som navigatøren trenger å være kjent med før avgang. Tjenesten utvikles i samarbeid mellom Kartverket og Kystverket, slik at begge etatenes data og informasjon gjøres tilgjengelig i én felles og brukervennlig løsning

Praktisk bruk av KI – sjøsikkerhet
Jon Leon Ervik – Avdelingsleder E-navigasjon, Kystverket

Kystverket bruker kunstig intelligens til å oppdage unormal seilas som støtte i sjøtrafikksentralene. Systemet er utviklet i samarbeid med norsk industri, og viser stort potensiale både ved støtte av mennesker i maritime operasjoner og fremtidige autonome systemer. Flere eksempler og praktisk bruk av systemet vil bli presentert.

__________________________________________________________

14.25 – Fremtidens subsea-operasjoner utvikles på Haugalandet

I Haugesund er det flere aktører som er banebrytende innen subsea-segmentet. Fartøyene representerer en innovasjon tuftet på spisskompetanse som bidrar til verdiskapning i Norge.

Verdensledende maritim robotikk fra Haugesund: Historien om Reach Remote – fra visjon til virkelighet
Bjørg Mathisen Døving, VP Reach Remote, Reach Subsea

Reach Remote startet som en dristig visjon, om å endre offshoreindustrien gjennom ubemannede og bærekraftige maritime operasjoner. Reach Remote er nå i 2025 en fullverdig operativ løsning som kombinerer robotikk, fjernstyringsteknologi og grønne energisystemer. Reisen fra ide til virkelighet viser kraften som ligger i samarbeid, utholdenhet og teknologisk ekspertise når fremtidens undervannstjenester skal formes.

 Bli med om bord på USV Challenger – Fremtidens banebrytende, ubemannede løsning for subsea-operasjoner
Helge Austerheim, Project Manager, DeepOcean

USV Challenger er et teknologisk gjennombrudd som redefinerer hvordan vi utfører subsea-operasjoner. Det ubemannede fartøyet kombinerer fjernstyrte maritime operasjoner med fjernstyrte subsea-operasjoner med arbeidsklasse ROV som kan jobber ned til 1500 meter dyp.  Med et innovativt launch- og recovery-system for ROV og avanserte autonome funksjoner, leverer fartøyet trygg, effektiv og kontinuerlig drift i 30 dager uten etterforsyning – selv under de mest krevende forhold. Operasjonene styres fra et toppmoderne Remote Operations Center (ROC) på Killingøy i Haugesund, hvor marint mannskap og ROV-operatører jobber sømløst sammen. Fartøyet er resultatet av tett samspill og teknologiutvikling fra over 25 ledende leverandører langs hele kysten – et ekte kraftsenter for norsk innovasjon.

 __________________________________________________________

 15.25 – Fremtidens navigatør ved hjelp av KI

Bruk av KI og automatiserte system vil først og fremst være en støtte til mennesket og bidra til økt sikkerhet. Er introduksjon av KI en trussel eller et nyttig bidrag til fremtidens navigatør, og vil dette kreve ny kompetanse hos navigatøren? Hvor går grensen for KI og automatiserte operasjoner kontra menneskelig involvering? Og er vi villig til å tilpasse regelverket?

Med:                    Odd Sveinung Hareide - FoU-koordinator, Kystverket

                               Ørnulf Rødseth - Direktør Maritim ITS, ITS Norway

                               Sveinung Soma – CEO, Remota

                               Robert Drønen – Ass. Instituttleder Nautikk, HVL

Moderator:      Nils Haktor Bua - Seksjonssjef Seksjon for ny maritim teknologi,

Sjøfartsdirektoratet