Handelsflåten i krise og krig

Høgskulen på Vestlandet

Dato: 4. september 2025
Tid: 1400-1700
Sted: Utsira ( Hotell Maritim)

Program

I krise og krig kan det raskt oppstå ekstraordinære transportbehov. Den norske handelsflåten er viktig for Norge og Nato. Regjeringen kan rekvirere skip og annet, samt pålegge sjøfolk og andre arbeidsplikt i krise og krig, slik norske myndigheter gjorde det under Andre verdenskrig.

Rekvisisjon av skip og arbeidsplikt for sjøfolk reiser imidlertid en rekke praktiske og rettslige spørsmål. Vi tar debatten om arbeidsplikt på skip og sjøfolks status i krise og krig. Hvilke regler gjelder, og hva forventes og kreves av rederiene og sjøfolk? Er bransjen beredt?

 

14.00-14.05 Velkommen

Professor emeritus Hans Jacob Bull, UiO (moderator)

14.05-14.25 Hvilken status har sivile skip og sjøfolks i krise og krig? Og når kan skip rekvireres og sjøfolk pålegges arbeidsplikt?
Gjeldende regler

Professor Sigmund Simonsen, HVL og generaladvokat (p), Arne Willy Dahl.

I januar publiserte Simonsen og Dahl en rapport om sivile skip og sjøfolks status i krise og krig, herunder om skip og sjøfolk lovlig kan angripes? Bakgrunnen for rapporten er at skip kan bli rekvirert og sjøfolk kan bli pålagt arbeidsplikt i krise og krig, slik vi erfarte under Andre verdenskrig. I dette innlegges er spørsmålet når kan skip rekvireres og sjøfolk pålegges arbeidsplikt, og hvilke konsekvenser kan det ha for skip og besetning. Hva er krise og krig, og hva forventes og kreves av den enkelte?

https://online.fliphtml5.com/bafcz/sujx/#p=6

14.25-14.45 Behovet for sivile skip til støtte for forsvaret av Norge

Åse Gilje Østensen, Sjøkrigsskolen/Sjøforsvaret

Skip og sjøfolk forventes å inngå i det norske totalforsvaret for å understøtte Forsvaret og det sivile samfunn. Hva vil myndighetenes og Forsvarets behov for sjøtransport kunne være i krise og krig? Hvilken rolle vil norskkontrollerte skip måtte spille i tilfelle allierte forsterkninger? Hvilken risiko medfører dette for sjøfolk? Og hvordan skal man forholde seg til utenlandske sjøfolk i en slik situasjon?

14.45-15.00 Pause

15.00-15.15 Er næringen og rederiene beredt til å dekke behovet frivillig eller med rekvisisjoner og tvang?

Rederiforbundet, TBD

15.15-15.30 Er sjøfolkene beredt og vil norske og utenlandske sjøfolk stille opp, være lojale og ta risikoen?

Advokat Terje Hernes Pettersen, Norsk Sjømannsforbund

15.30-15.45 Er sjøfartslovgivningen tilpasset krise og krig, og er sjøfartsmyndighetene forberedt?

Avdelingsdirektør Linda Bruås, Sjøfartsdirektoratet

15.45-16.00 Pause

16.00-16.30 Paneldebatt

Hvilke utfordringer og løsninger kan vi se for oss for den norske handelsflåten i krise og krig?

16.30-16.45 Epilog: Er vi klar for en ny generasjon med krigsseilere?

Sverre Meling, historiker.