Handelsflåten i krise og krig
Høgskulen på Vestlandet
Dato: 4. september 2025
Tid: 1400-1645
Sted: Caiano 1, Hotell Maritim
Program
I krise og krig kan det raskt oppstå ekstraordinære transportbehov. Den norske handelsflåten er viktig for Norge og Nato. Regjeringen kan rekvirere skip og annet, samt pålegge sjøfolk og andre arbeidsplikt i krise og krig, slik norske myndigheter gjorde det under Andre verdenskrig.
Rekvisisjon av skip og arbeidsplikt for sjøfolk reiser imidlertid en rekke praktiske og rettslige spørsmål. Vi tar debatten om arbeidsplikt på skip og sjøfolks status i krise og krig. Hvilke regler gjelder, og hva forventes og kreves av rederiene og sjøfolk? Er bransjen beredt?
14.00-14.05 Velkommen
Liv Reidun Grimstvedt, leder sjøsikkerhetssenteret ved HVL
14.05-14.25 Prolog: Hvilken status har sivile skip og sjøfolks i krise og krig? Og når kan skip rekvireres og sjøfolk pålegges arbeidsplikt?
Professor Sigmund Simonsen, HVL og generaladvokat (p), Arne Willy Dahl.
I januar publiserte Simonsen og Dahl en rapport om sivile skip og sjøfolks status i krise og krig, herunder om skip og sjøfolk lovlig kan angripes? Bakgrunnen for rapporten er at skip kan bli rekvirert og sjøfolk kan bli pålagt arbeidsplikt i krise og krig, slik vi erfarte under Andre verdenskrig. I dette innlegget er spørsmålet når kan skip rekvireres og sjøfolk pålegges arbeidsplikt, og hvilke konsekvenser kan det ha for skip og besetning. Hva er krise og krig, hva innebærer det, og hva forventes og kreves av den enkelte?
https://online.fliphtml5.com/bafcz/sujx/#p=6
14.25-14.45 Behovet for sivile skip til støtte for forsvaret av Norge
Åse Gilje Østensen, Sjøkrigsskolen/Sjøforsvaret
Skip og sjøfolk forventes å inngå i det norske totalforsvaret for å understøtte Forsvaret og det sivile samfunn. Hva vil myndighetenes og Forsvarets behov for sjøtransport kunne være i krise og krig? Hvilken rolle vil norskkontrollerte skip måtte spille i tilfelle allierte forsterkninger? Hvilken risiko medfører dette for sjøfolk? Og hvordan skal man forholde seg til utenlandske sjøfolk i en slik situasjon?
14.45-15.00 Pause
15.00-15.15 Er næringen og rederiene beredt til å dekke behovet frivillig eller med rekvisisjoner og tvang?
Seniorkonsulent sikkerhet & beredskap Johan Løberg, Kystrederiene
Norske rederier forventes å stille opp i krise og krig med sine skip, enten frivillig eller etter rekvisisjon. Hvordan forholder rederiene seg til dette? Hvilke planer er lagt og tiltak er gjort/bør gjøres (tenkes på) av rederiene og eventuelt myndighetene?
15.15-15.30 Er sjøfolkene beredt og vil norske og utenlandske sjøfolk stille opp, være lojale og ta risikoen?
Advokat Terje Hernes Pettersen, Norsk Sjømannsforbund
Norske og utenlandske sjøfolk på norske skip kan bli bedt om å stå stillingen eller pålegges arbeidsplikt om bord. Er sjøfolk beredt til å bli krigsseilere igjen, og hva kan motivere sjøfolk til å jobbe i krise og krig? Hvilke rettigheter og plikter har sjøfolk i krig? Trengs det beredskapsplaner, varsling, øving og kursing (ISPS)?
15.30-15.45 Er sjøfartslovgivningen tilpasset krise og krig, og er sjøfartsmyndighetene forberedt?
Avdelingsdirektør Linda Bruås, Sjøfartsdirektoratet
Kriser og krig er ekstraordinære situasjoner. Hvordan vil Sjøfartsdirektoratet håndtere tilsyn og sertifisering av skip og mannskap i en krise eller i krig? Hvilke erfaringer gjorde Sjøfartsdirektoratet under Koronapandemien?
15.45-16.00 Pause
16.00-16.30 Paneldebatt
Ordstyrer Arne Willy Dahl, tidligere generaladvokat
Hvilke utfordringer og løsninger kan vi se for oss for den norske handelsflåten i krise og krig?